Saturday, September 28, 2013

Secantik Anugerah - Sarnia Yahya

Posted by Hajar at 10:14 PM

Tajuk: Secantik Anugerah
Penulis: Sarnia Yahya
Penerbit: NB Kara Sdn. Bhd.
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman: 502 mukasurat
ISBN: 9789834347376

Satu lagi novel yang berjaya saya sudahkan dalam tempoh 'berpuasa' saya. Hehe.

Aisya digambarkan sebagai seorang isteri yang sangat setia. Perkahwinannya dengan Azri cukup membahagiakan tapi angkara sikap pentingkan diri individu yang rapat dengan Azri, ikatan perkahwinan mereka musnah di tengah jalan. Memang sedih. Lebih-lebih lagi Aisya baru saja keguguran anak pertamanya. Kemudian terus diceraikan tanpa sebab yang munasabah. Tak lama kemudian Aisya dapat tahu yang Azri sudah berkahwin dengan Natasha, anak kepada bapa angkat Azri. Sobs.

Selepas beberapa tahun Azri muncul kembali. Setelah Aisya sudah kuat berdepan dengan dugaan hidupnya. Azri mahu perbetulkan semua salah faham antaranya dengan Aisya yang tak pernah dijelaskan sebelum ini. Tapi, Azri rasa terhalang dengan 'status' Aisya yang kononnya sudah berkahwin dengan Farid, teman rapat Azri. Salah faham mereka ni tak terungkai sehinggalah Aisya dah bersetuju untuk menikahi Firdaus.

Firdaus. Nama yang cukup indah untuk lelaki yang berperwatakan menarik ini. Perkenalannya dengan Aisya membibitkan rasa cinta. Sanggup lakukan apa sahaja asalkan dapat memiliki Aisya. Aisya yang beku dengan lelaki setelah perpisahannya dengan Azri  akhirnya larut juga dalam kasih sayang yang ditunjukkan oleh Firdaus.

Rupanya perkahwinan mereka turut membongkar cerita disebalik perkahwinan Azri dengan Natasha. Sobs. Memang sedih bila kebenaran terbongkar. Tapi, masing-masing layak untuk berbahagia dengan kehidupan mereka walaupun sebenarnya saya sangat kesian dengan Azri. Sobs. Moga dia temui kebahagiaannya juga.

Komen saya: Ini kisah wanita yang lemah. Yang terlalu bergantung harap dengan lelaki. Hakikatnya memang begitulah. Suami seharusnya jadi tempat isteri berpaut. Cuma pendapat saya sebagai seorang wanita, tak salah kita berdikari dan menyimpan sedikit 'rasa' itu untuk diri sendiri agar andai ditakdirkan suatu hari nanti kita rebah, kita mampu untuk pantas berdiri kembali. :) Apa pun tahniah Kak Sarnia. Rupanya ini karya pertama penulis. Mengundur ke belakang rupanya saya ni. Hehe. Saya sukakan kisah ini sebab dalam kerumitan kisah Aisya-Firdaus-Azri ini ada banyak mesej yang tersirat untuk kaum wanita umumnya dan untuk saya khususnya. :)     

1 comments:

Unknown said...

mcm mne nk dptkn novel ni?

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review