Monday, June 30, 2014

Mengukir Bahagia

Posted by Hajar at 6:36 PM 2 comments


Tajuk: Mengukir Bahagia
Penulis: Hani Fazuha
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman:  452 mukasurat
ISBN: 9789831243633


Memang patut pun saya tak pernah 'terpandang' buku ni dulu. Terbitnya di kala musim kisah kahwin paksa. :)

Hubungan baik yang berlangsung di antara kedua ibu bapa Natasya dan Zahim Iskandar (Zahim) mengikat mereka sedari kecil. Alasannya, ibu bapa Zahim mahu membalas budi keluarga Natasya yang pernah membantu dan bergolok gadai semasa mereka mahu memulakan perniagaan.

Namun, bila sampai masa mereka mahu disatukan Zahim memberontak. Natasya ditinggalkan semasa majlis persandingan mereka. Pentingkan diri sungguhlah si Zahim ni. Paling menyayat hati bila Natasya kehilangan ayah kesayangannya semasa pertengkaran hebat antara Zahim dan kedua ibu bapa mertuanya. Kecewa dengan apa yang melanda dirinya, Natasya membawa dirinya merantau mencari pengalaman.

Selepas empat tahun, Natasya berjaya membina kerjaya dan bagaikan sudah tersurat yang Natasya bakal bertemu kembali dengan Zahim. Perjalanan waktu tak pernah merubah rasa sakit yang dialami Natasya. Sungguh pun Zahim dibenci dan didendami, Natasya tak mampu menolak 'rasa' yang tersimpan dalam hati buat suami. Marah macam mana sekalipun suaminya itulah yang dicintai. Atas rasa yang ada berserta tanggungjawab yang tergalas, mereka kembali bersama.

Tapi, selama mana kebahagiaan mampu bertahan bila suami mula mengabaikan dan mencurigai kejujuran isteri? Mampukah Natasha bertahan di samping Zahim bila kisah silam suaminya terbentang di depan mata?

Komen saya:

1. Saya capai buku ni selepas baca Yang Dia Pilih sebab nak tau kisah kakak angkat si Fatia ni.

2. Natasya yang digambarkan seiras Angelina Jolie ni luarannya nampak tenang. Sabar. Tak pernah terusik atau terganggu dengan kata-kata dan tohmahan orang lain. Tapi dengan Zahim tahap kesabarannya jadi tipis. Hmm, hanya Zahim aja yang mampu mempengaruhi emosi Natasya ni rupanya.

3. Oleh kerana penceritaan guna POV 1, jadi memang rasa geram sangat kat Zahim. Haish. Bias jadinya. :P

4. Seperti yang saya nyatakan di atas sana, kisah ni adalah salah satu daripada lambakan kisah kahwin paksa tapi mengikut acuan dan gaya bahasa penulis sendiri. Cuma gaya bahasa penulis memang nampak berbeza dengan gaya penulisannya sekarang.

5. Tiada apa yang luar biasa. Perjalanan kisahnya memang boleh dijangka. Kahwin-berpisah ikut haluan sendiri-bersatu kembali-konflik-larikan diri-happy ending. :P

Sunday, June 29, 2014

Ku Tunggu Pinanganmu

Posted by Hajar at 11:22 PM 2 comments

Tajuk: Ku Tunggu Pinanganmu
Penulis: Fisha
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  527 mukasurat
ISBN: 9789670508597

Eh, macam kebetulan pula kan? Buku sebelum ni yang saya baca bertajuk Kahwin Dengan Saya? Then, buku ini pula menyusul. Hehe.

Qistina Nur (Nana) pernah kecewa. Hubungan cintanya dengan Khairy yang berlangsung selama bertahun-tahun selama ini rupanya tidak direstui oleh keluarga Khairy. Buktinya, emak Khairy dah siap melamar calon menantu pilihan untuk dijodohkan dengan Khairy. Kecewa memanglah kecewa, tapi Nana redha dengan ketentuanNYA. Mungkin Khairy bukanlah calon yang terbaik buatnya. :)

Perkenalan dengan Fawwaz (yang menggunakan ID sepupunya yang bernama Amir) di laman sosial mula membuat Nana selesa untuk berkawan. Bila hati dah mula terusik, tiba-tiba kenalan mayanya menghilangkan diri. Nana dikecewakan sekali lagi.

Kemunculan Fawwaz sebagai cucu angkat kepada datuk dan nenek Nana tetap dilayan dengan baik. Fawwaz yang memang dah jatuh hati sepanjang perkenalan secara maya dengan Nana mengambil inisiatif untuk mengenali Nana secara serius. Sanggup tinggalkan ternakan di kampungnya untuk bekerja di sawah milik keluarga Nana.

Dalam tempoh yang singkat saja Fawwaz dah berjaya tawan hati hampir seluruh keluarga Nana. Cuma yang jadi masalahnya sekarang, macam mana Fawwaz nak berterus-terang dengan Nana tentang penyamarannya itu? Lepas tu macam mana nak berdepan dengan penerimaan Nana pula? Haish, susah...susah..

Komen saya:
1. Kisahnya sangat santai. Mudah. Hati pun tenang je membacanya. Tiada konflik dan stress. Sama macam karya terdahulu penulis. Mula-mula memang saya fikir Idayu, bekas tunangan Helmi, kawan rapat Fawwaz tu akan jadi pengganggu hubungan Fawwaz-Nana. Rupanya dia cuma tumpang lalu je. Phew..

2. Idea Fawwaz nak mengembara tu memang dah macam cerita Musang Berjanggut dah. :) Lepas sampai ke kampung Nana macam tau-tau aja terus menuju ke rumah datuk Nana. Senang sungguh perjalanan Fawwaz. Rupanya datuk Nana dah tau siapa Fawwaz. Pandai dia berlakon sampai Fawwaz berterus terang. :)

3. Suka Fawwaz. Sebab dia lelaki minimalis dan realistik. Tanpa ayat-ayat manis dan berbunga tahap 'potong kaki' pun kita boleh nampak perasaan dia terhadap Nana.

4. Suka bila penulis tunjukkan betapa eratnya hubungan kekeluargaan dalam keluarga Nana dan juga keluarga Fawwaz. Sungguh pun Fawwaz tu anak tunggal dan selalu bertingkah dengan mamanya, hubungan mereka tetap erat.

5. Tahniah buat penulis. Moga terus dikurniakan ilham untuk berkarya.

Thursday, June 26, 2014

Kahwin Dengan Saya?

Posted by Hajar at 10:46 PM 1 comments
Tajuk: Kahwin Dengan Saya?
Penulis: Aleya Aneesa
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM26.00
Sabah/ Sarawak: RM 29.00
Halaman:  662 mukasurat
ISBN: 9789831249406


Yang saya suka tentang kisah ini:

1. Kisah kekeluargaan yang dipaparkan. Macam dah jadi trademark untuk penulis memasukkan unsur ini dalam setiap karyanya. :)

2. Qara Nisa (Qara) yang sangat lembut hatinya. Tak pernah berdendam walau sejahat dan seteruk mana layanan yang diterimanya. Baginya, kekurangan dirinya sebagai seorang anak yatim piatu membuatkan dia dibenci oleh kedua ibu bapa Dhia, kawan baiknya. (Macam kelakar bila fikir ada ibu bapa yang begini, memusuhi seorang anak kecil yang konon bawa pengaruh buruk kepada anaknya hanya kerana anak kecil itu seorang anak yatim piatu. Hmm, mungkin ada, cuma saya yang tak jumpa manusia spesies ni)

3. Persahabatan antara Qara dan Dhia yang kekal utuh semenjak sekolah rendah walau diancam dengan pelbagai ugutan daripada kedua ibu bapa Dhia.

4. Umair Haq (Haq) yang tak kisah jadi bapa tunggal hanya kerana tak mahu anak sekecil Irham Firdaus disia-siakan oleh seorang ibu yang tidak menghargai kehadiran seorang anak. Dia tak kisah dimarahi uminya asalkan si kecil Irham tidak dilukai.

5. Kisah ini memang libatkan watak yang ramai dalam penceritaannya tapi kita tak hilang fokus kerana setiap watak ada perkaitan antara satu sama lain.

Yang buat saya geram:

1. Syahil. Sungguh saya tak suka spesies lelaki sebegini. Tiada pendirian. Macam lalang. Sanggup ketepikan pendirian sendiri hanya kerana takut dengan ugutan keluarga yang kononnya tidak akan mewariskan harta sekiranya Syahil tetap bercadang untuk teruskan hubungan dengan Qara. Lelaki macam ni ke yang nak dijadikan calon suami? Hmmph!

2. Datuk Kamil dan Datin Jalilah. Memang padan sangatlah. Dua-dua materialistik. Atas alasan Qara tu anak yatim piatu, anak gadis itu dimusuhi dan dihalang daripada berkawan dengan dengan Dhia. Malah hubungan cinta Qara dan Syahil juga tidak direstui. Haish.

3. Hajah Yasirah yang mudah sangat termakan hasutan Datin Jalilah. Patutnya sebagai orang yang lebih berpengalaman, dia boleh nilaikan sendiri sikap Qara sebagai menantu berdasarkan layanan Qara kepada Haq dan ahli keluarga yang lain. Ini siap boleh halau Qara keluar dari rumah pulak tu lepas dapat tahu kebenaran tentang Irham. *Geleng kepala*
 

4. Bila Dhia pun mula beri layanan ‘bahu sejuk’ gara-gara Qara tidak mahu ikut kehendaknya. Sungguhla pentingkan diri Dhia ni. Boleh pulak dia nak mintak Qara tinggalkan Haq dan kembali pada Syahil. Katanya Syahil perlukan Qara untuk memulihkan semangatnya selepas bercerai. Apakah???

5. Haq yang termakan kata-kata fitnah Syahil yang berniat untuk memisahkan Haq dan Qara. Sampai terkeluar kata-kata yang buat Qara terluka parah. Huwaaaa, kesian Qara tau! Mujur ada Maksu Razita. Kalau tidak Qara dah naik penerbangan tambang murah entah ke mana-mana agaknya. :P

Komen saya:
Sungguh pun kisah ni agak beremosi, saya sukakannya. Mungkin disebabkan perjalanan kisah yang agak pantas dan tak meleret-leret dengan hal yang tidak-tidak. Tahniah buat penulis atas penerbitan karya ke-12 ini. Fuh, kena kira berapa banyak buku AA yang ada dalam rak buku saya ni untuk cukupkan koleksi. :D 

Tuesday, June 24, 2014

Cerpen

Posted by Hajar at 9:36 PM 0 comments
Tajuk: Cerpen
Penulis: Nadia Khan
Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM 18.90
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 263 mukasurat
ISBN: 9789670374154

Hajat nak memiliki buku ni akhirnya jadi nyata bila MPH tawarkan diskaun 20% untuk buku-buku alternatif terpilih. Dan inilah salah satu buku yang terpilih tu. Haha. Macam biasa, karya Nadia Khan bukan karya kosong semata. Kebanyakan karya yang dimuatkan dalam Cerpen ini adalah karya yang pernah diterbitkan di majalah dan juga pernah memenangi beberapa pertandingan.

Saya suka semua cerpen dan skrip filem pendek yang terkandung dalam ni. Tapi yang betul-betuk terkesan untuk saya adalah yang ini : -

Puaka Pak Jaha 
Sungguh bak kata penulis, ini bukan kisah mistik. Tapi tentang sikap 'kebanyakan orang kita' yang lebih suka judging berdasarkan cerita (dan semestinya dengan tokok tambah) dari orang lain. Jarang kita nak siasat kebenaran, malah kita lebih suka menokok tambah cerita yang sedia ada. Namun bagi Pak Jaha sendiri, dia lebih rela dianggap memelihara 'belaan' daripada mendedahkan kekurangan isterinya kepada orang lain.

Pinjam Masamu, Kak
Kadangkala kehidupan ini bukan kita yang punya. Jantung yang berdegup ini bukan milik kita. Setiap langkah pelu difikir dan diteliti terlebih dahulu. Meski otak kata boleh dan hati kata ya, tidak cukup untuk memenuhi erti sebuah kehidupan. - m/s 42

Cikgu Din
Suka cerpen ni. Cikgu Din pendidik yang menekankan kerasionalan dalam setiap pengajarannya. Tapi malangnya ada ibu bapa yang tak boleh menerima cara pengajaran Cikgu Din sehingga dia terpaksa berpindah sekolah. Agaknya kalau cikgu sejarah saya dulu macam Cikgu Din, harus sejarah dapat A aja agaknya. :P

Anak Dinihari 
Memang seronok kalau dapat buat apa yang kita suka tanpa fikirkan penilaian dan tanggapan orang lain. Kadangkala kerja yang nampak berprofil tinggi tu bukanlah gah mana pun, kan? :)

Kopi Tiga Suku (skrip filem pendek) 
Shah : Awak sedar tak...setiap kali awak buat air, awak buat untuk saya je. Awak tak pernah buat untuk awak sekali. Kenapa?
Hana : (terdiam) Entah ya! Kenapa?
Shah : (senyum) Awak selalu dulukan saya dalam hidup awak, sampai awak lupa pasal diri sendiri. Jadi, setiap kali saya minum air kopi yang awak buat, saya tetap akan tinggalkan sedikit...untuk awak. (m/s: 145)

Kopi Kola
Mulai sekarang, saya jadi Kopi, awak jadi Kola. Kopi melambangkan jiwa marhaen saya yang sejati, Kola nak melambangkan jiwa awak yang ala hipster tu. - m/s 199
Cute. Tapi kenapa ending macam tu? Adeh deh...(Kalau penulis memang ada hajat nak sambung dalam bentuk novel memang sangatlah dialu-alukan. :D)

Dah, cukup. Nak baca selebihnya sila dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran. :D


Monday, June 23, 2014

Anugerah Terindah

Posted by Hajar at 10:59 PM 2 comments
               
Tajuk:  Anugerah Terindah
Penulis: Sophilea
Penerbit: Intens Idea International Sdn. Bhd.
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  594 mukasurat
ISBN: 9789675289286

Ariana Dahlia 
Seorang doktor, anak kepada bekas anggota polis dan juga merupakan adik kepada seorang anggota tentera. Setiap kali cuti Ariana gemar menghabiskan cuti di rumah abangnya, Izzudin berbanding pulang ke rumah ibu bapanya. Pertemuan pertama dengan Kapten Syed Mukhriz (Mukhriz) membuat Ariana bertekad untuk mendekati Mukhriz. Ingat senang nak tembus ke hati Mukhriz tu? Dengan memegang posisi sebagai ustaz di dalam kem, memang sah-sahla ramai peminatnya. Tapi Ariana tetap dengan tekadnya untuk memikat Mukhriz. Salah satu usahanya adalah dengan kerap bertandang ke rumah Izzudin. Memang gedik sungguh Ariana ni. Nampak sangat tersua-sua sedangkan Mukhriz cuma tunjuk reaksi selamba. Kesian pun ada. Mujurlah semangat Ariana ni kuat. Kalau saya memang dahsurrender awal-awal lagi. :P

SMS Mukhriz kepada Ariana:
Kalau nak kahwin dengan saya, bukan macam ni caranya. Datang jumpa keluarga saya ya

"Terima kasih Ustaz Mukhriz. Tunggu rombongan saya ya"
 
- m/s 224

Siapa yang nak meminang dan siapa yang nak kena pinang ni?

Syed Mukhriz Al-Attas 
Pertemuan pertama dengan Ariana mengingatkannya kepada pertemuan 9 tahun lalu. Mereka pernah bertemu dalam perjalanan pulang menaiki keretapi dan juga pernah bertukar novel. Hakikatnya Mukhriz juga tertarik dengan Ariana. Cuma Mukhriz yang tak pandai nak bagi reaksi berlebihan. Yelah, takkan ustaz pun nak tergedik-gedik juga kan? Cuma saya agak kelam dengan karakter Mukhriz ni bila dia sentiasa tekankan yang dia masih belum bersedia untuk pikul tanggungjawab sebagai suami? Err, bukankah menurut hadis, perkahwinan tu menyempurnakan separuh agama? (Maafkan saya kalau saya silap) Kemudian, bila dah yakin dengan rentak hatinya sendiri barulah dia beristikharah. Bila dah pasti dengan petunjuk yang diperolehi barulah Mukhriz melamar Ariana secara beradat.

Mampukah mereka hidup bersama sebagai pasangan bahagia bila Ariana yang terlebih beria mahukan Mukhriz sebagai pemimpin dan imam dunia akhiratnya?

Komen saya:
1. Typo error dan penggunaan kata ganti nama dalam bahasa arab yang tak sesuai. Anta - untuk lelaki, manakala anti - untuk perempuan. Mungkin boleh diperbaiki untuk cetakan akan datang. :) Satu lagi, bila penulis menulis sebutan ayat-ayat al-quran. Bagi saya, ia agak tak sesuai sebab dikhuatiri apa yang disebut tak selari dengan makna sebenar. Lebih molek rasanya kalau letakkan makna sahaja. :)

2. Kisah ini mengingatkan saya kepada Jaja yang jatuh cinta pandang pertama kepada Ustaz Burhanudin. Cuma rasanya Ariana lebih agresif dan lebih berani berbanding Jaja. :) Tapi dari sudut yang lain, saya kagum dengan keberanian dan ketabahan Ariana ni. Tak semua orang mampu menebalkan muka dan berkelakuan macam Ariana ni. :)

3. Saya suka scene bertukar novel antara kedua mereka ni.
Untuk Mukhriz. Semoga suatu saat kita bertemu kembali. - Dahlia 
Dear Dahlia. Semoga jodoh mempertemukan kita semula - Mukhriz.

Sweet kan?

4. Tiada lagi pengulangan frasa yang meletihkan seperti buku terdahulu penulis. ;)

5. Last but not least, tahniah buat penulis atas terbitnya kisah Ariana dan Mukhriz ini. Moga dilimpahi ilham untuk menghasilkan karya yang lebih baik pada masa akan datang.

Sunday, June 15, 2014

Yang Dia Pilih

Posted by Hajar at 1:26 PM 0 comments
                       

Tajuk:  Yang Dia Pilih
Penulis: Hani Fazuha
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman:  536 mukasurat
ISBN: 9789670718033

Apa yang saya suka:

1. Hareez. Sungguh, semenjak dipertemukan dengan karakter Hareez dalam Hati Kala Cinta memang saya lebih sukakan karakternya berbanding karakter Zhafran yang macam lalang tu.

2. Hareez (lagi?) yang matang, yang penyabar, yang sengal, yang manis, yang suka menyakat Fatia, anak dan cucu yang baik, malah sanggup simpan kelukaan hati ke dalam ruang hatinya yang paling dalam hanya untuk melihat keluarganya berbahagia. (Nampak tak, betapa saya sukakan si Hareez ni? Hahaha)

3. Elemen kasih sayang dan kekeluargaan yang dipaparkan dalam kisah ini. Betapa eratnya hubungan kekeluargaan Hareez dan Fatia, walaupun kita nampak mummy Fatia terang-terang lebih utamakan status kedudukan dalam memilih menantu. Kononnya Tengku Badri itulah yang paling layak untuk jadi suami Fatia. Heh.

4. Kesabaran Lya melayan Zhafran yang hilang upaya selepas ditimpa kemalangan, cuma tak betapa gemar dengan sikap Zhafran yang masih tak matang (bak kata Kakchik Zhafran suka 'buang' masalahnya untuk diselesaikan oleh orang lain). X(

5. Kisah ni tak diakhiri dengan typical happy ending scene - mengandung / bersalin / dapat anak kembar. :P Terima kasih buat penulis atas kelainan itu. :)

6. Penulis masih mengekalkan gaya penulisan yang lembut, mudah difahami dan tak berbunga-bunga.


Apa yang saya kurang suka:

1. Sikap terburu-buru Fatia. Lebih suka simpan prasangka terhadap suami sendiri daripada berterus terang.Communication breakdown antara mereka berdua ni teruk sangat. Dahla suka berprasangka lepas tu dok simpan sendiri. Bukannya nak tanya terus. Mujurlah dipertemukan dengan Hareez yang penyabar tu. Haish.. :-|

2. Sikap Hareez yang terlampau berlembut dengan Fatia. Memang tujuan asalnya nak beri ruang dan masa buat Fatia, tapi akhirnya keadaan jadi makin memburuk disebabkan sikapnya tu. Kesian Hareez. (Ish..ish..bias betul. :P)

3. Sikap Fatia yang lebih percayakan kawan berbanding suami sendiri yang akhirnya memakan diri. Ha, padan muka. :P

4. Adegan 'lepas kahwin' yang agak melemaskan (bagi saya). Jadi, ibu-ibu dan kakak-kakak, sila jauhkan buku ini dari jangkauan adik-adik di bawah umur ya? :)

Tahniah buat penulis atas kelahiran karya ke 6 dan karya kedua dibawah penerbitan sendiri. Moga terus dikurniakan ilham untuk berkarya. :)

P/s: Lepas baca selitan kisah Zahim + Tasya rasa macam nak sambung baca Mengukir Bahagia pulak. :D

Saturday, June 14, 2014

Cinta Sang Ratu

Posted by Hajar at 7:07 PM 0 comments
                        

Tajuk: Cinta Sang Ratu
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman:  554 mukasurat
ISBN: 9789831242785

Imbas kembali: Setelah pertarungan hebat antara Laksamana Sunan dan Nyi Burga Kelara yang kemudiannya turut mengorbankan Haryani, Laksamana Sunan akhirnya kembali ke Acheh. Walaupun niat asalnya pulang ke Kampung Punggor untuk berbakti kepada kedua orang tuanya, Laksamana Sunan akhirnya terpaksa akur dengan kehendak kedua ibu bapanya bila dirinya masih menjadi buruan Sultan Melaka yang murka kerana Haryani dibunuh. Pulang ke Acheh pula, tentera Pulau Utara yang diketuai oleh Ratu Sulaman bersiap sedia untuk menggempur Kerajaan Acheh disebabkan dendam terhadap Laksamana Sunan yang telah menghapuskan Nyi Burga Kelara.

Hanya kerana sepotong ayat; "Sebagai manusia....aku sayang padamu." telah menyebabkan hati Ratu Sulaman atau Ratna tersentuh. Walaupun telah berjaya memanah Laksamana Sunan menggunakan panah bersihir, hatinya tak pernah tenang. Rupanya takdir Allah telah melorongkan hidayah buat Ratna melalui Laksamana Sunan. Untuk mengelakkan fitnah , Laksamana Sunan telah bersetuju menikahi Ratna. Namun, kebahagiaan mereka direntap sekelip mata bila Maharani Pulau Utara bertindak menculik Ratna kerana kecewa dengan keputusan Ratna yang berpaling tadah.

Maka, bermulalah perjalanan Laksamana Sunan yang digelar lelaki berduka dari Tanah Rencong untuk menyelamatkan isteri kesayangannya. Pelbagai dugaan yang terpaksa ditempuhi dalam usaha untuk menyelamatkan Ratna.

Sementara itu, pada abad ke 21, Dani yang berada di Acheh untuk mencari keris Nanggroe milik Laksamana Sunan telah menjadi mangsa tsunami yang juga telah mengorbankan ribuan nyawa. Dani telah diselamatkan dan dijaga oleh oleh Pak Mustakim dan anak gadisnya yang bernama Saliha. Sekali lagi keajaiban berlaku. Rupanya Dani mengalami gangguan mental kerana rohnya terperangkap di penghujung kurun ke-15 sekaligus menjadi tawanan di bawah kuasa sihir Maharani Pulau Utara. Dani kemudiannya diselamatkan oleh moyangnya, Laksamana Sunan.

Manakala Haryani pula tekad untuk ke Acheh tanpa pengetahuan kedua orang tuanya. Malang tidak berbau, Haryani ditangkap oleh warisan keturunan Manggala (yang juga merupakan serigala jadian) untuk dikorbankan. Kata mereka, darah korban dari perawan suci yang ke-100 bakal membangkitkan semula baka awal Manggala. Berjayakah Haryani menyelamatkan dirinya dan dapatkah Dani ditemui untuk dibawa pulang ke Malaysia?

Komen saya

1. Sekali lagi, rugi..rugi..rugi.. kerana terlewat mengenali Laksamana Sunan. :D

2. Kisah kali ini padat dengan aksi sehinggakan Haryani yang selama ini tak pandai bersilat pun mampu bersilat sebab katanya dia belajar melalui pemerhatian terhadap Laksamana Sunan. Fuh~!

3. Banyak pengetahuan baru yang diperoleh dan menyebabkan saya rajin menggodek google semata-mata nak tahu betul ke wujud warisan Manggala tu? Ngee..

4. Buku ni memang antara edisi-buku-susah-letak. Tak rasa nakskip Kat mana-mana pun sebab ceritanya memang membangkitkan semangat ingin tahu sehingga ke mukasurat terakhir. :D

5. Okey, next!

P/s: Terima kasih sekali lagi Cik Pah. :D

Wednesday, June 11, 2014

Bagaikan Puteri

Posted by Hajar at 11:20 PM 0 comments
   

Tajuk: Bagaikan Puteri
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman:  578 mukasurat
ISBN: 9789831242149

Kalau disebut nama Laksamana Sunan, memang pengetahuan Haryani sifar berbanding jika disebut nama Laksamana Hang Tuah lima bersaudara. Sungguh pun kata mereka Laksamana Sunan itu terkenal di Aceh, Haryani tak peduli. Jadi, tak hairanlah jika mushaf yang diberikan oleh salah seorang teman ayahnya hanya dipandang sepi walaupun bait-bait ayat di dalam mushaf yang ditulis oleh Laksamana Sunan itu seolah-olah ditujukan untuk Haryani.

Namun, sesuatu yang ajaib telah berlaku bila Haryani disahkan koma selepas satu kejadian ragut. Roh Haryani telah mengembara ke penghujung kurun ke-15 dan ditakdirkan pula bertemu dengan Laksamana Sunan (Saifudin) bersama Djailuh yang dalam perjalanan dari Aceh menuju ke Melaka untuk pulang ke kampung halaman Laksamana Sunan di Punggor. (Saya siap google okay, lokasi Kampung Punggor ni. Haha) Dek kerana terbawa-bawa dengan kisah Puteri Gunung Ledang yang pernah ditontonnya, Haryani memperkenalkan dirinya sebagai Gusti Putri Retno Dumilah, puteri Majapahit. Bermula saat itu, Haryani mengikuti pelayaran dan pengembaraan Laksamana Sunan termasuk menentang kuasa si makhluk jahat yang bertuhankan syaitan. Hubungan rapat mereka juga turut menumbuhkan rasa indah dalam jiwa masing-masing walaupun tidak diucapkan.

Sementara di abad ke 21 pula, Dani yang merupakan keturunan daripada susur galur Laksamana Sunan, sedang mengumpul tinggalan sejarah keluarganya. Dani cuba untuk mendapatkan kembali mushaf yang telah diberikan kepada Haryani tetapi dipertemukan dengan musibah yang menimpa Haryani dan keluarganya. Pertama kali bertemu Haryani Dani sudah jatuh hati dan kemudian menyatakan kesudiannya untuk melamar Haryani sekiranya Haryani sembuh. Setelah beberapa hari keadaan Haryani masih tidak berubah dan doktor cuma memberi tempoh seminggu untuk melihat perkembangan Haryani sebelum mengisytiharkan kematian Haryani yang hanya bergantung hidup dengan mesin pernafasan.

Sungguh pun keadaan semakin kritikal bagi jasad Haryani, di dunia sebelah sini kadangkala Haryani terdengar bisikan dan kata-kata semangat yang diucapkan oleh Dani kepadanya.
Dek kerana larut dengan rasa cintanya terhadap Laksamana Sunan, Haryani seperti tak ingin kembali ke tempat asalnya. Bagi Laksamana Sunan pula, ada amanah berat yang harus dipikulnya untuk mengembalikan Haryani ke dunia asalnya. Jadi, macam mana agaknya ikhtiar Laksamana Sunan untuk menghantar Haryani pulang?

Komen saya

1. Kata orang; tak kenal maka tak cinta. Kata saya; bila dah cinta sampai tak boleh lupa. Macam mana tu? Hahaha. Bila dah mula mengenali peribadi Saifudin atau Laksamana Sunan ni barulah saya tahu, kenapa ramai yang jatuh hati dengan Laksamana Sunan. Ketinggian ilmu dan keindahan akhlaknya hampir menandingi keperibadian Rasulullah S.A.W. :) (Laksamana Sunan tak perlukan ayat-ayat manis tahap 'potong kaki' untuk buat pembaca cair meleleh. :P)

2. Watak Laksamana Sunan ni mengajar kita bahawa kalau kita yakin dan bertaqwa dengan kekuasaan Allah, tiada satu pun kuasa jahat yang mampu mengatasi kuasa Allah. Yang penting, sebagai seorang muslim, kita kena ingat dan yakin dengan pegangan kita yang satu itu.

3. Kisah yang dilakarkan oleh penulis ni memang padat. Jangan mimpi nak membaca secara 'lompat kijang' semata-mata nak tahu kesudahan cerita. Memang blur jadinya nanti.

4. Ok dah, nanti saya sambung komen dalam siri kedua pula ya? :D

P/s: Terima kasih Cik Pah. :D

Monday, June 2, 2014

Di Bibirnya Ada Cinta

Posted by Hajar at 9:40 AM 0 comments

Tajuk: Di Bibirnya Ada Cinta
Penulis: Anita Aruszi
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM 8.90
Sabah/ Sarawak: RM 11.90
Halaman:  126 mukasurat
ISBN: 9789833880614

1. Kisah yang mudah dan manis. Tak banyak drama di sana sini.Straight forward and nothing unexpected. Yalah, nama pun mini novella kan? :)

2. Kael - seorang penyelidik kosmetik. Sangat taksub dengan lipstik dan ada satu tabiat suka memerhati bibir wanita yang memakai lipstik. Sampaikan gadis penghias banner yang tergantung di kawasan tempat kerjanya pun ditenung setiap setiap hari kerana tertawan dengan bibir gadis itu. Huhu. Sentiasa bertekak dan tak pernah sebulu dengan rakan sepasukan penyelidiknya yang bernama Widuri.

3. Kael ni juga selalu jadi mangsa blind date aturan ibunya yang risau bila Kael tak tunjuk minat untuk berkahwin. Taksub sangat dengan lipstik sampai si ibu takut anak jadi songsang. Nauzubillah..

4. Widuri - juga seorang penyelidik kosmetik cuma dia lebih suka jika dapat menumpukan kajian untuk menghasilkan lipstik yang bebas bahan kimia. Tak pernah sebulu dengan Kael. Digelar ugly duckling kerana penampilannya namun Widuri tak pernah peduli. Dia lebih selesa berpenampilan begitu walaupun hakikat sebenarnya dia mempunyai dua personaliti. Hmm..

5. Walaupun tak pernah sebulu, Kael sentiasa beri perhatian terhadap Widuri kerana dia rasa Widuri ada menyimpan suatu rahsia sebab Kael pernah terserempak dengan Widuri versi transformasi. :)

6. Mereka terlibat dalam satu kajian yang memerlukan mereka bekerja bersama dan terpaksa masuk ke hutan untuk mencari tumbuhan bagi kajian mereka. Keramahan Kael buat Widuri rasa pelik sebab mereka memang tak pernah mesra selama ini. Kael tu bukan apa, dia dah mula rasa suka pada Widuri tapi sebab Widuri banyak menyimpan rahsia Kael pun jadi berprasangka. Suka-suki dia aje ingat Widuri tu jual diri. Ish..ish..!

7. Bila segala kebenaran tentang Widuri terbongkar, memang malu besarlah Kael. Widuri pun turut menanggung malu dengan sikap terburu-buru Kael. Mujurlah urusniaga antara syarikat ibu Kael dan pelanggan penting yang mahukan Widuri sebagai model lipstik mereka tak terbatal. Fuh.

8. Oh ya, Kael akhirnya dapat tahu yang gadis penghias banneryang tergantung di kawasan tempat kerjanya yang ditenung setiap setiap hari itu adalah Widuri.

9. Keesokan harinya bila ke pejabat, Kael telah diberitahu yang Widuri telah meletak jawatan tapi sebenarnya prank je sebab rakan-rakan sepasukan mereka mahu Kael berterus terang tentang perasaannya.

10. Akhirnya mereka saling bertukar luahan perasaan. The end:)

P/s: Buku ni dapat percuma masa pesta buku tahun bila ntah. Lepas baca review Sue dan baca Venom Suria terus rasa nak baca. Alhamdulillah, dah kurang buku pending dalam simpanan. :P

Sunday, June 1, 2014

Lelaki Sedingin Dia

Posted by Hajar at 10:23 PM 2 comments


Tajuk:  Lelaki Sedingin Dia
Penulis: Syah Shah
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  508 mukasurat
ISBN: 9789670718026

Fawwaz Hakim (Fawwaz ) :
1. Bad boy yang nakalnya memang tahap buat kita beristighfar dan mengucap berkali-kali. Dialah kaki kelab, kaki minum, kaki perempuan etc. dan segala kaki yang jahat tu memang serah pada dialah. Haha.
2. Si Iceberg tahap kutub. (Nasiblah tak jadi beruang kutub. :P)
3. Ego tahap langit
4. Biadap sampai tahap Anakku Sazali.

Bagaikan sudah tersurat, Fawwaz dan Andria bertemu kerana keengganan mereka untuk dijodohkan dengan pilihan keluarga masing-masing. Kedua-dua mereka bertembung semasa melarikan diri ke Cameron Highland di hari pertunangan mereka. Mereka jadi akrab di sepanjang percutian itu dan nyaris terlanjur. Fuh. Bagus juga pendirian Fawwaz ni. Katanya, dia takkan ambil kesempatan terhadap perempuan innocent macam Andria. Heh, ada ke lelaki nakal yang boleh fikir macam ni sekarang? *garu kening*

Pulang ke Kuala Lumpur mereka selalu bertembung secara kebetulan sehinggalah membawa kepada pertemuan Fawwaz dengan ibu Andria. Bila mengetahui hakikat yang Fawwaz adalah bakal tunangan 'tak jadi' nya, Andria kaget lalu tercetuslah kata-kata yang membuat Fawwaz rasa tercabar. Fitnah yang dicetuskan oleh Fawwaz pula membuat Andria jadi lelah untuk mempertahankan maruahnya di mata ibu dan bapa tirinya.

Keegoan seorang Fawwaz membuatnya tekad untuk memperisterikan Andria.

Katanya: I'll make you regret saying all those words you said, Andria. You just wait and see, you little miss goodie two-shoes... - m/s 159

Perkahwinan mereka tetap dilangsungkan atas dasar untuk menyelamatkan maruah keluarga Andria. Namun bagi Fawwaz, perkahwinan itu hanya untuk membalas dendam terhadap keangkuhan kata-kata Andria. Jadi, ke manakah arah tuju perkahwinan mereka berdua ini?

Komen saya:
1. Fawwaz ni memang ikon anak terpinggir yang suka jadikan alasan mereka jadi nakal dan jahat untuk raih perhatian ibu bapa.

2. Saya memang tak boleh tolerate lah dengan tahap biadap orang macam ni. Rasa nak kasi jurus serangan Laksamana Sunan (eh?) kat dia. Dan saya rasa nak bersorak bila dia kena belasah dengan Uncle Jalil, bapa tiri Andria tu. Huh. Rasakan! *ketawa jahat*

3. Ni pesanan khidmat masyarakat untuk adik-adik (untuk kakak-kakak pun applicable juga ni); tak payahlah nak jadi peramah sangat dengan strangers eh? Kang kalau kena bawa lari ke sempadan, naya je. Tengok macam si Andria ni, tak fasal kena paksa kahwin sebab kononnya dah terlanjur. Pfft!

4. Tak rasa terkesan sangat dengan turning point si mawasFawwaz ni sebab bukan Fawwaz yang bercerita apa yang terjadi kepadanya sepanjang tempoh dia tak sedarkan diri tu. Kalau Fawwaz yang bercerita sendiri harus kita lagi rasa terkesan dengan perubahannya.

5. Ending yang agak rushing dan berkait dengan point no 4. :D

6. Keseluruhannya saya puas hati dengan kisah Fawwaz walaupun ada rasa tak selesa dengan beberapa adegan yang dipaparkan. Pesanan penaja untuk adik-adik; sila pastikan anda dapat bimbingan ibu bapa atau orang yang lebih dewasa semasa membaca buku ini. Jangan salah fahaman pula nanti :) Tahniah buat penulis. Moga dikurniakan lebih banyak ilham untuk menghasilkan karya yang lebih baik. :)

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review