Saturday, September 13, 2014

Jangan Lupakan Aku

Posted by Hajar at 10:00 AM

Tajuk: Jangan Lupakan Aku
Penulis: Iza Safiya
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  567 mukasurat
ISBN: 9789831248409


Anekdot tentang Jangan Lupakan Aku

1. Buku ni dibeli selepas terpengaruh dengan review yang 'kebabom' di sana-sini. Tapi saya baca buku ni lepas setahun dibeli. Uhuk!

2. Mujur kisahnya memenuhi piawaian saya - tak terlalu manis bergula dan juga tak sinetron serta meleret-leret walaupun terselit plot amnesia yang saya tak berapa gemar.

3. Suka gambaran watak Elza Zaharah (Zara) yang independent, pandai jaga maruah diri dan pandai dinding hati sendiri daripada dicerobohi oleh sang kumbang (eceh..). Matlamat hidupnya hanya mahu membahagiakan keluarga arwah suaminya.

4. Kerjaya Zara sebagai seorang pereka hiasan dalaman membawanya mengenali Tan Sri Rushdi dan kemudiannya Zara turut mengenali nama Ilham Zackry (Izack) sebagai salah seorang pelanggan terbesar bagi syarikatnya.

5. Izack yang digambarkan sebagai seorang perfectionist rupanya tak kisah 'nampak' sederhana semata-mata untuk berkenalan dengan Zara.

6. Yang saya suka Izack ni bukan jenis terlampau sweet talker sampai kita rasa nak togak air masak satu tong. :P Suka juga dengan adegan untuk adik-adik bawah umur yang dimetaforakan / digambarkan dengan baik.

7. Saya kecewa betul bila ingatan Izack pada Zara macam hilang begitu saja lepas Izack ditimpa kemalangan. Huwaaaa... Tapi, bekas teman wanitanya yang hampeh tu diingatnya pulak. Ciss! Memang sabar betul Zara melayan suami yang langsung tiada klu tentang kehidupan mereka suami isteri. Sobs.

8. Setuju dengan review seorang teman yang mengatakan elemen surprise untuk Zara di akhir cerita tak berapa menjadi disebabkan pembaca sudah dihidangkan dengan adegan penolakan Nyiela.

9. Saya agak annoying dengan pengulangan perkataan FANTASTIK. Rasanya lebih separuh buku dimulakan dengan perkataan FANTASTIK di setiap bab.

10. Tahniah buat penulis. Moga dikurniakan kesempatan dan ilham untuk terus berkarya. :)

P/s: Yay! Cukup sepuluh. Haha. Ni review gaya orang malas namanya. :P 

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review