Sunday, January 4, 2015

Gergasi

Posted by Hajar at 10:00 PM
Tajuk:Gergasi
Penulis: Khairul Nizam Khairani
Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM 19.90
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 320 mukasurat
ISBN: 9789670374178

02-01-2015

Buku pertama yang disudahkan untuk tahun 2015. Kononla, padahal baru habis baca semalam setelah beberapa hari pembacaan tertangguh. Hihi. Permulaan yang tidak menghampakan untuk tahun baru. :)

Apa yang boleh saya katakan:

1. Saya sukakan idea kisah ini. Penulis berjaya buat saya percaya tentang kewujudan Batara Waja yang kononnya pernah membantu kerajaan Melaka sewaktu diserang Portugis. 

2. Ada unsur merentasi dimensi masa; buat saya teringat kepada hero pujaan ramai - Laksamana Sunan. Hihi. Whoops, ini bukan nak membandingkan ya. Kedua-dua penulis punya stail menulis tersendiri. 

3. Perjalanan kisahnya amat perlahan kerana banyak / ramai watak yang ditampilkan. Tapi bahagian klimaks memang mengujakan. :)

4. Setuju dengan salah satu resensi yang mengatakan rupa bentuk Gergasi / Batara Waja ni tak dapat diimaginasikan. Saya cuma dok terbayang robot Transformer / Voltron. Cuma mungkin dalam versi yang lebih canggih kot? :)

5. Suka semangat setiakawan antara Rizal-Nathan, Rizal-Anwar dan juga antara Zohaimi dan rakan subahatnya yang ditonjolkan dalam kisah ini. 

6. Saya harap Kapten Aman bakal muncul dalam mana-mana buku karya penulis yang akan datang. Haha. 

7. Ini antara terbitan Fixi yang 'suci murni' setakat ini. ;)

8. Tahniah buat penulis. Mungkin boleh cuba cari buku-buku tulisannya yang pernah terbit sebelum ini. :)

P/s: Dah jadi makin malas nak menaip nampaknya. :P

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review